Pedagogika 2014-2017
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

wyklad 26.11

Go down

wyklad 26.11 Empty wyklad 26.11

Pisanie by kropka926 Sob Sty 10, 2015 2:41 pm

Okres przedszkolny(3-6 r.ż.)
• Nie ma wyraźnych granic biologicznych między okresem poniemowlęcym i przedszkolnym.
• Utrzymuje się słabe zróżnicowanie dymorficzne oraz zwolnione tempo rozwoju, jednak widoczne jest zróżnicowanie międzyosobnicze zjawisk rozwojowych(rysy twarzy, ciemnienie włosów, waga i wzrost)
• Świat dziecka odrywa się od matki i zaczynają wyraźnie kształtować się więzi rówieśnicze.
• Następuję intensywny rozwoju układu mięśniowego i sprawności fizycznej (dojrzewanie OUN i obwodowego w obrębie narządów ruchu) - wzmożona ruchliwość dziecka i potrzeba aktywności ruchowej; wzrasta płynność i harmonia ruchu
• Precyzja ruchów manualnych jest nadal mała (nieukończone procesy mielinizacji włókien nerwowych) - trudności w zakresie rysowania, wiązanie sznurowadeł itp.
• Postęp w zakresie lateralizacji - preferencji czynnościowej określonej reki, oka i nogi(zwykle prawej).
• W sferze rozwoju psychicznego widoczne jest kształtowanie się pamięci i wyobraźni
• Rozwój myślenia logicznego
• Rozwój procesów językowych (określenie swoistej mowy dziecięcej 3-7 r.ż.)
• Rodzą się przystosowania społeczne i więzi rówieśnicze.
Okres szkolny (6-14 r.ż.)
2 podokresy:
Pierwszy, obejmujący wczesne lata szkolne tj. 6-ego do 10-ego r.ż.-
• Wyraźne przyspieszenie tempa wzrastania
• Rozwój uzębienia stałego
• Rożnicę w rozwoju somatycznym zależne od płci
• Zanikanie tkanki limfatycznej
• Intensywny rozwój psychoruchowy: koordynacja ruchów, zręczność, dokładność, a nawet precyzja, „osobowość ruchowa”
• Uzupełnia i wzbogaca dotychczasowy zasób słow, umie się nimi swobodnie i prawidłowo posługiwać, buduje zdania złożone, opanowuje umiejętność wyrażania myśli w formie słowa pisanego. Udoskonala się i kształtuje pamięć.
Drugi- dojrzewanie, od 11-ego do mniej więcej 14-ego r.ż.
U chłopców:
• Powiekszanie się narządów plcioych, trwające przez kilka lat
• Pojawienie się owłosienia lonowego, około 12 oku zycia
• Pojawienie się owłosienia pachwowego, około 13 roku zycia
• Pokwitaniowy skok wzrostu miedzy 14 a 15 rokiem zycia
• Mutacja glosu
• Pojawienie się zarostu twarzy
• Rozrost obręczy barkowej
• Przyrost masy mięśniowej
• Polucje, czyli nocne wytryski nasienia
U dziewczat:
• Rozrost gruczołow piersiowych, trwajacy kilka lat
• Pojawienie się owłosienia lonowego około 11 roku zycia
• Pojawienie się owłosienia pachwowego około Pol roku pozniej
• Pojawienie się menarche, czyli pierwszej iesiaczki miedzy 12-14 rokiem zycia
• Pokwitaniowy skok wzrostu miedzy 12-13 rokiem zycia
• Rozrost obręczy biodrowej
• Zmiana barwy glosu
Przyczyny zaburzen rozwoju
Dla wywołania niepozadanego efektu nie wystarczy jedynie obecność samego czynnika, ale zawsze jest to wypadkowa dwóch działań:
• okreslonego czynnika
• reakcji organizmu
Podatnosc na dzialanie czynnikow wywołujących zaburzenia rozwoju nie jest ciagle jednakowa; istnieja okresy, kiedy wrażliwość organizmu(zarodka, plodu i dziecka0 na te czynniki jest szczególnie wysoka tzw. Okresy krytyczne.
Okresy krytyczne:
• pierwszy trymestr ciazy (okres histo-i organogenezy) >obumieranie zarodka (do 17 dnia), agenezja (niewykształcenie się zawiazka narzadu),hiperplazja(zarost)(18-55dzień) co może prowadzic do mikrocefalii, wodogłowia, u.u., rozszczepu kręgosłupa
• 4-6 miesiac(gdy układ hormonalny plodu zaczyna przejmowac kontrole nad rozwojem)>infekcje wewnatrzłonowe: toksoplazmoza, cytomegalia, kiła
• Okres okołoporodowy(zmiana warunkow zcia ze środowiska wodnego na środowisko zewnetrzene,możliwość doznania licznych urazow i niedotlenienie podczas porodu; wcześniactwo!)
• Okres noworodkowy (dostosowanie się do trudności samodzielnego zycia poza organizmem matki)- neonatologia
• Okres niemowlęcy: zakazne schorzenia ukł. Pokarmowego(salmonella,shigella) infekcje drog oddechowych, infekcje OUN
• Okres około 8 roku zycia(zmiany hormonalne przygotowujące organizm do dorzewania płciowego)
• Okres dojrzewania
Zaburzenia rozwoju
• Pierwotne - podloze genetyczne, towarzyszą zespołom genetycznym
• Wtórne(dysrupcje)- defekt morfologiczny spowodowany uszkodzeniem pierwotnie prawidłowego narzadu, tkanki; rozwija się w wyniku dzialania czynnikow teratogennych
• Deformacje - powstają wskutek działania nieprawidłowych sił ucisku na płód, który nie może się prawidłowo przemieszczac (zbyt niski wzrost matki=małowodzie, ciąża mnoga, nieprawidłowa budowa macicy), najczęściej ulegają rehabilitacji po urodzeniu.
Mutageny fizyczne:
• Promieniowanie jonizujące (promieniowanie rentgenowskie,promieniowanie gamma) - najsilniej działający czynnik mutagenny, szczególnie wrażliwe narządy to szpik kostny, narządy rozrodcze,soczewka oka, błona śluzowa jelit, skora
• Promieniowanie ultrafioletowe (UV) pr.niejonizujące,
• szok termiczny-wysoka temperatura
Mutageny chemiczne:
• kwas azotowy, analogi zasad azotowych (mogą być włączane do nowych łańcuchów DNA zamiast odpowiednich zasad)
• kolchicyna - hamuje powstawanie wrzeciona podziałowego, nieprawidłowe rozchodzenie się chromosomow do Komorek potomnych
• benzopiren - składnik dymu tytoniowego i spalin samochodowych - wciska się miedzy sąsiednie asady azotowe w DNA powodując ich rozsunięcie, co może spowodowac bledy podczac nastepnej replikacji.
Pestycydy, dioksyny, niemal wszystkie związki aromatyczne, konserwanty, benzoesan sodu.
kropka926
kropka926
Moderator

Posts : 11
Reputation : 1
Join date : 10/01/2015

Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach