Wykład 4 - 22.04.2015
Strona 1 z 1
Wykład 4 - 22.04.2015
⋄ Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są obdarzone seksualnością, realizują ją w sposób dostępny, w zależności od czynników biologicznych i psychospołecznych. U niektórych pojawia się potrzeba posiadania dzieci.
⋄ Osoby z NI rzadko podejmują pracę.
⋄ Mogą pracować w warunkach otwartych lub chronionych.
⋄ Zatrudnienie chronione (przystosowanie miejsca pracy do pracowników i przerwa w pracy, itp.) to:
- zakłady aktywności zawodowej
- zakłady pracy chronionej
⋄ W warunkach otwartych może być realizowane zatrudnienie wspomagane (z asystentem zawodowym = inaczej trenerem pracy).
⋄ Formą przygotowania osób niepełnosprawnych do pracy są warsztaty terapii zajęciowej.
⋄ Osoby z NI mają swoje stowarzyszenie –Polskie Stowarzyszenie na rzecz osób z upośledzeniem umysłowym. (www.psouu.org.pl)
⋄ W ramach udostępnienia otoczenia dla osób z NI przygotowuje: teksty łatwe do czytania.
Osoby niesłyszące i słabosłyszące
Osoba niesłysząca to taka, która nie reaguje w ogóle na bodźce słuchowe lub reaguje jedynie na bardzo silne dźwięki nie mające większego praktycznego znaczenia. Do tej grupy zalicza się osoby z głębokim lub znacznym odbiorczym obu-usznym uszkodzeniem słuchu. Osoby te mają małe możliwości skompensowania ubytków słuchu za pomocą aparatów wzmacniających dźwięki, zwykle komunikują się za pomocą języka migowego i odczytywaniu mowy z ust.
Osoby słabosłyszące – to takie, które zachowały zdolność słyszenia ale poniżej poziomu normalnego. Do tej grupy należą osoby z umiarkowanym lub lekkim ubytkiem słuchu o charakterze przewodzeniowym. U tych osób możliwość skompensowania ubytku słuchu są duże lub bardzo duże.
Klasyfikacja zaburzeń słuchu wg Międzynarodowego Biura Audiofonologii (BIAP)
1. Uszkodzenie słuchu st. lekkim, 20-40 dB
2. Uszkodzenie słuchu w st. umiarkowanym, 40-70 dB
3. Uszkodzenie słuchu w st. znacznym, 70-90 dB
4. Uszkodzenie słuchu w st. głębokim, ↑90 dB
Orientacyjne badanie słuchu u dziecka (bodziec-reakcja)
Do 3 miesiąca 60-90 dB reakcja odruchowa
3-4 miesiące 40-70 dB odwrócenie uwagi
6-9 miesięcy 20-50 dB lokalizacja źródła dźwięku
12-18 mies. 0-20 dB wykonanie określonej czynności
Celem wychowania słuchowego jest rozwijanie u dziecka zachowanych zdolności słyszenia (u niesłyszących resztek słuchu) i na tej drodze rozwijanie u dziecka w miarę możliwości zdolności mówienia.
(1) Klasyfikacja ze względu na miejsce uszkodzenia słuchu:
a) uszkodzenia obwodowe:
- głuchota przewodzeniowa
- głuchota odbiorcza
- głuchota mieszana
b) uszkodzenia centralne
(2) Klasyfikacja ze względu na czas uszkodzenia:
- głuchota prelingwalna (do 2-3 r.ż.)
- głuchota perilingwalna (do 3-5 r.ż.)
(zaczyna tracić słuch w trakcie przyswajania mowy)
- głuchota postlingwalna (po 5 r.ż.)
Ryzyko audiologiczne:
- jeśli w rodzinie występowały przypadki wczesnego zaburzenia słuchu
- matka przeszła różyczkę w czasie ciąży
- waga noworodka < 1500g
- u dziecka występują zniekształcenia uszu, nosa
⋄ Osoby z NI rzadko podejmują pracę.
⋄ Mogą pracować w warunkach otwartych lub chronionych.
⋄ Zatrudnienie chronione (przystosowanie miejsca pracy do pracowników i przerwa w pracy, itp.) to:
- zakłady aktywności zawodowej
- zakłady pracy chronionej
⋄ W warunkach otwartych może być realizowane zatrudnienie wspomagane (z asystentem zawodowym = inaczej trenerem pracy).
⋄ Formą przygotowania osób niepełnosprawnych do pracy są warsztaty terapii zajęciowej.
⋄ Osoby z NI mają swoje stowarzyszenie –Polskie Stowarzyszenie na rzecz osób z upośledzeniem umysłowym. (www.psouu.org.pl)
⋄ W ramach udostępnienia otoczenia dla osób z NI przygotowuje: teksty łatwe do czytania.
Osoby niesłyszące i słabosłyszące
Osoba niesłysząca to taka, która nie reaguje w ogóle na bodźce słuchowe lub reaguje jedynie na bardzo silne dźwięki nie mające większego praktycznego znaczenia. Do tej grupy zalicza się osoby z głębokim lub znacznym odbiorczym obu-usznym uszkodzeniem słuchu. Osoby te mają małe możliwości skompensowania ubytków słuchu za pomocą aparatów wzmacniających dźwięki, zwykle komunikują się za pomocą języka migowego i odczytywaniu mowy z ust.
Osoby słabosłyszące – to takie, które zachowały zdolność słyszenia ale poniżej poziomu normalnego. Do tej grupy należą osoby z umiarkowanym lub lekkim ubytkiem słuchu o charakterze przewodzeniowym. U tych osób możliwość skompensowania ubytku słuchu są duże lub bardzo duże.
Klasyfikacja zaburzeń słuchu wg Międzynarodowego Biura Audiofonologii (BIAP)
1. Uszkodzenie słuchu st. lekkim, 20-40 dB
2. Uszkodzenie słuchu w st. umiarkowanym, 40-70 dB
3. Uszkodzenie słuchu w st. znacznym, 70-90 dB
4. Uszkodzenie słuchu w st. głębokim, ↑90 dB
Orientacyjne badanie słuchu u dziecka (bodziec-reakcja)
Do 3 miesiąca 60-90 dB reakcja odruchowa
3-4 miesiące 40-70 dB odwrócenie uwagi
6-9 miesięcy 20-50 dB lokalizacja źródła dźwięku
12-18 mies. 0-20 dB wykonanie określonej czynności
Celem wychowania słuchowego jest rozwijanie u dziecka zachowanych zdolności słyszenia (u niesłyszących resztek słuchu) i na tej drodze rozwijanie u dziecka w miarę możliwości zdolności mówienia.
(1) Klasyfikacja ze względu na miejsce uszkodzenia słuchu:
a) uszkodzenia obwodowe:
- głuchota przewodzeniowa
- głuchota odbiorcza
- głuchota mieszana
b) uszkodzenia centralne
(2) Klasyfikacja ze względu na czas uszkodzenia:
- głuchota prelingwalna (do 2-3 r.ż.)
- głuchota perilingwalna (do 3-5 r.ż.)
(zaczyna tracić słuch w trakcie przyswajania mowy)
- głuchota postlingwalna (po 5 r.ż.)
Ryzyko audiologiczne:
- jeśli w rodzinie występowały przypadki wczesnego zaburzenia słuchu
- matka przeszła różyczkę w czasie ciąży
- waga noworodka < 1500g
- u dziecka występują zniekształcenia uszu, nosa
Olka- Student
- Posts : 23
Reputation : 1
Join date : 10/01/2015
Age : 31
Similar topics
» Wykład 1 - 19.02.2015
» Wykład 3 - 08.04.2015
» Wykład 2 - 26.02.2015
» Wykład 1 - 27.02.2015
» Wykład 5 - 06.05.2015
» Wykład 3 - 08.04.2015
» Wykład 2 - 26.02.2015
» Wykład 1 - 27.02.2015
» Wykład 5 - 06.05.2015
Strona 1 z 1
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach