Pedagogika 2014-2017
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

16.04 ped zdrowia

Go down

16.04 ped zdrowia Empty 16.04 ped zdrowia

Pisanie by kropka926 Wto Maj 12, 2015 6:22 pm

Pedagogika zdrowia 16.04
Świadome ciało w perspektywie holistycznej
Holizm- definicja
Holizm (od gr. holos- całość) – pogląd (przeciwstawny redukcjonizmowi), według którego wszelkie zjawiska tworzą układy całościowe, podlegające swoistym prawidłowościom, których nie można wywnioskować na podstawie wiedzy o prawidłowościach rządzących ich składnikami. Całości nie da się sprowadzić do sumy jej składników.
J.C. Smuts Holism and Evolution 1926
Lapidarnym stwierdzeniem w tym duchu jest fakt, iż podstawową cechą świata jest „całość”.
Nawiązanie do szkoły myślenia Heraklita z Efezu, Anaksymenesa
Heraklita z Efezu
Dowodził, że w świecie istnieje prawdziwa spójność i stałość, gdyż proces zmian jest ciągły i istnieją połączenia: całe i niecałe, zgodne i niezgodne, harmonia i dysharmonia, z wszystkiego jedno z jednego wszystko.
Logos to ukryta spójność świata „Droga w górę i w dół jest jedna i ta sama”
Anaksymenes ok. 585- 528 p.n.e
Pierwotna zasada wszystkich rzeczy jest bezkresna (powietrze)- z powietrza wszystko inne
„Podobnie jak dusza nasza, która jest powietrzem, przenika nas i skupia, tak też cały świat ogarnia dech i powietrze”
Teoria systemów
Podstawą teoretyczną- ogólna teoria systemów L.von Bertalanddy 1984
Hierarchia systemów, z których każdy jest jednocześnie częścią większego systemu i zbiorem systemów podrzędnych, każdy system stanowi jednocześnie całość i część
Pedagogika holistyczna- Andrzej Szyszko- Bohusz
Hipoteza „nieśmiertelności genetycznej”- zakłada ,iż „pojęcie dziedziczności winno być interpretowane jako nie tylko przekazywanie potomstwu rozmaitych związków cech czy właściwości organizmów rodzicielskich, ale również jako kontynuacja faktycznego życia i świadomości rodziców” 1996
Ewolucja o cechach ciągłości prowadząca do budowania świadomości bez utraty tożsamości
Jedność życia, gdzie ludzkość stanowi jedno ciało i jedną zbiorową świadomość. Stąd odpowiedzialność za każdego i wszystkich.
Kreowanie nowej pedagogiki- holistycznej z ideologią głębokiej czci dla życia, twórczej radości, tolerancji, efektywnej współpracy, kreacji osobowości wrażliwej i subtelnej, radzącej sobie w życiu, potrafiącej się skoncentrować, refleksyjnej i zdolnej do medytacji.
Wszechstronny rozwój człowieka w całokształt oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych; ważne uwarunkowania genetyczne, środowiskowe, instytucjonalne, ale i własna aktywność wychowanka i jego osobowość.
Głęboki kontakt psychiczny między nauczycielem i wychowankiem
Akcent położony na sferę emocjonalną
Rozwój bezinteresownej życzliwości, uczynności, wzajemnej sympatii, organizowanie współpracy i pomocy koleżeńskiej, opieka i pomoc uczniowi z zaburzeniami zachowania, trudności adaptacyjne w zespole klasowym
Dobry klimat
Energia i entuzjazm twórczy
Dyskusja, spotkania, konsultacje


Dwa aspekty holistycznego podejścia do zdrowia:
1. Systemowe postrzeganie świata- człowiek w kontekście i w powiązaniu z szeroko rozumianym środowiskiem
2. Z perspektywy jednostki- podejście stanowiące istotę społeczno- ekologicznego modelu zdrowia, które jest podstawą promocji zdrowia
- istnieje skomplikowane powiązania między między człowiekiem i jego środowiskiem,
- na zdrowie człowieka wpływa wiele czynników,
- istnieje nierówny dostęp do zdrowia (opieka zdrowotna, styl życia) w zależności od cech położenia społecznego (płeć, wiek, wykształcenie, dochody)
Jądro ekosystemu: ciało- umysł- dusza
Umysł- dusza: kuwada (ojcostwo- macierzyństwo); mentalne radzenie sobie z nowotworami (wyobraźnia- rzeczywistość); wsparcie społeczne a rekonwalescencja (bliskość innych- samotność)
Ciało- umysł: poznanie ucieleśnione (ciepło- przyjacielskość, zimno- dystans); dotyk wzmagający odporność(endoderma- rozwój)
Dusza- ciało: wiara (uzdrowienia za wstawiennictwem Jana Pawła II)
Kuwada
Symptomy:
Niestrawność, kolka, nieżyt żołądka, ochota na jedzenie, nudności i wymioty, zwiększony lub zmniejszony apetyt, biegunka, zaparcia, ból głowy, ból zębów, krwawienie z nosa, swędzenie, drżenie mięśni, wysypka, jęczmienie albo cysty, ogólne lub specyficzne bóle
Klein 1991 osiem kategorii
Identyfikacja z kobietą w ciąży, widoczne symptomy jako somatyczna ekspresja niepokoju/lęku
Ambiwalencja związana z ojcostwem(również z symptomami somatycznej ekspresji)
Płód traktowany jako rywal (potrzeba macierzyńskiej uwagi)
Uprawomocnienie pochodzenia dziecka od ojca (przyznanie się do ojcostwa)
Korzenie ojcostwa (rozważane biseksualne i biologiczne uzależnienie od matek)
Seksualność (panika związana z ciążą może być wyrażona przez chwilową impotencję i przejściowy homoseksualizm )
Poród doprowadza do zazdrości (ona może nosić dziecko, ja nie)
Symptomy kuwady mogą uchronić kobietę przed potencjalnymi agresywnymi zachowaniami ojca (niższy poziom testosteronu)
Przesłanie:
To co zdarza się w świecie fizycznym wywiera na świat mentalny, tworząc wpływ na świat mentalny, tworząc potrzebny, pragnienie, wpływając na myśli, nastroje, stany.
Myśl, przeżycie, odczucie, poziom świadomości może doprowadzić do zmian rzeczywistości także w ciele.
kropka926
kropka926
Moderator

Posts : 11
Reputation : 1
Join date : 10/01/2015

Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach