Pedagogika 2014-2017
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

16.04.2015

Go down

16.04.2015 Empty 16.04.2015

Pisanie by paaatkak Nie Maj 24, 2015 1:56 pm

TEORETYCZNE PODSTAWY WYCHOWANIA
16.04.2015
Źródła stanowienia celów wychowania
• Istotnym zatem źródłem celów wychowania są koncepcje człowieka.
• Cele wychowania zależą też od ideologii społeczeństwa, bowiem wychowanie nie jest procesem autonomicznym; wyrasta ono z życia społecznego oraz służy jego rozwojowi. Osoby biorące udział w wychowaniu żyją i podlegają społeczeństwu. (R. Miller)

Wartości a wychowanie

• Każdy człowiek posiada system i hierarchię wartości. Hierarchia uznawanych wartości stanowi jedno z podstawowych uwarunkowań wpływających na ludzkie zachowania. Wartości są czynnikiem ukierunkowującym postawy, motywy postępowania i zachowania. Wyznawane wartości wpływają na ocenę innych ludzi, zdarzeń, własnych zachowań i predyspozycji oraz wyznaczają postawy wobec różnych obiektów.
• Każdą kulturę także cechuje wytworzony w niej system i hierarchia wartości. Istnieją również wartości trwałe, ogólnoludzkie, akceptowane przez przedstawicieli różnych grup społecznych (Z. Skórny 1990. s 17)
• Najczęściej wymienianymi wartościami podstawowymi są prawda, dobro i piękno. Do uniwersalnych, ogólnoludzkich wartości zalicza się m.in. sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój. Podmiotem tych wartości jest człowiek.

Strategie wychowania do wartości
Strategia dysonansu polega na wykorzystaniu przykrego doznania emocionalno-poznawczego, które wyimka z braku spójności pomiędzy tym, co jednostka dotychczas sądziła, przeżywała, a jej obecną sytuacją lub sferą pragnień czy marzeń. (Należy skonfrontować wychowanka z odmiennym sposobem myślenia i oceniania jednostki lub grupy osób)
• Strategia motywowania i pobudzania (strategia stymulacyjna).Postępując według tej strategii, powinniśmy ukonkretnić wartości, na które nasz wychowanek (osoba) jest już wrażliwy. Chodzi tu o pomoc w przekładaniu tych wartości na konkretne kierunki postępowania. (Wychowanek-podmiot. wrażliwy, na pewne wartości, np. równość, sprawiedliwość, nie potrafi czasami realizować ich w swoim otoczeniu. Pokazując wychowankowi, że jeśli opowiada się za pewnymi wartościami to zgodnie z nimi powinien zawsze traktować swoich przyjaciół, mamę czy siostrę pozwalamy mu zauważyć i odkryć konkretne kierunki postępowania).
Wychowanek-podmiot będzie stopniowo osiągał coraz bardziej spójny system wartości. Wraz z doświadczeniem osobistym, refleksją, konfrontacją wielu myśli, opinii, postaw będzie budował prawdziwą spójność pomiędzy swoimi słowami, czynami, postawą i całym systemem swoich zachowań powodowanych przez wartości.

Strategia świadectwa polega na pobudzeniu wyzwoleniu w wychowanku mechanizmu identyfikacji, widzianego jako nieświadome przejecie pewnych cech drugiej osoby (wychowawcy). Wychowanek utożsamia się z pewna osobą, to znaczy pewien przyswaja sobie (lub wprowadza w swoje życie) pewne cechy osobowości od innej osoby i przemienia je w swoje własne według wzorca, jaki jest mu dany przez wychowawcę. Identyfikacja następuje czasem już przy przyswojeniu sobie doświadczenia innych osób, a przez proces włączenia ich we własne życie może wywierać wpływ na rozwój osobowości. Dzięki tej strategii osoba-nosiciel wartości (personalny symbol wartości) - pomaga innej osobie (wychowankowi) w nabywaniu i przyswojeniu sobie takich samych wartości. Przekazywanie wartości (stosowanie strategii świadectwa) odbywa się poprzez ukazywanie ich i zgodne z nimi życie.
Wymownie tę strategię ukazał Guardini: „Nie ma nic ważniejszego dla rozwoju osobowości niż zetknięcie się z człowiekiem naprawdę wielkim i poddanie się wpływowi jego postaci.”
Rodzaje celów wychowania
Klasyfikacja celów wychowania w ujęciu J. A. Lauwersa i R Cowena. (1987):
• - cele ostateczne, które wyrażają ,wielkie zmiany (wielkie nadzieje) i które wywodzą się z utopijnej nieomal wizji przyszłości czy nawet z najwyższych aspiracji. „Ostatecznym celem wychowanie będzie zawsze pomaganie człowiekowi w procesie jego samoformowania, towarzyszenia mu w poszukiwaniu jego człowieczeństwa”(S. Roller 1987 s. 425) Cele ostateczne mają charakter uniwersalny i nie podlegają alienacji.
cele pośrednie, które odnoszą się do aspiracji mniej ogólnych, średnioterminowych, kierujące wysiłkiem na jednym lub kilku poziomach systemu oświatowego;
•- zadania edukacyjne, odpowiadające konkretnym zadaniom, jakie przypadają procesom nauczania i uczenia się bądź na poszczególnych szczeblach systemów oświatowych, bądź w stosunku do określonych grup lub też w stosunku do danej szkoły czy nawet w stosunku do jednej lekcji.

Rodzaje celów wychowania według A. Guryckiej (uwzględniające psychologiczną ocenę stanu rozwoju wychowanka)
1. Cele kreatywne, które mają wywołać i ukształtować nową jakość (np. nowe postawy lub przekonania. Schemat ich funkcjonowania można wyrazić w postaci wzoru „0"→ „+”.
2. Cele optymalizujące, które mają zwiększyć, wzmóc i poszerzyć istniejącą już jakość (np. zwiększyć wrażliwość, empatię) według wzoru „+” → „+++”
3. Cele minimalizujące. które mają osłabić i ograniczyć jakość juz istniejącą (np. nadwrażliwość, agresję według wzoru „++” → „ +”
4. Cele korekcyjne, które mają przekształcić i zmienić jakąś istniejącą już jakość (np. postawę lub przekonania), według wzoru „-„ → „+” lub „+” → „-„


Funkcje celów wychowania
(S. Roller 1987. K Denek 1990)
1. Cele stanowią punkt odniesienia, do którego wszystko w procesie dydaktyczno-wychowawczym się przymierza I ocenia.
2. Cele wychowania mają znaczenie regulacyjne. Stanowią gwarancję przeciw nadmiernemu rozbudowaniu środków
3. Cele spełniają funkcję organizującą wobec treści, metod, form organizacyjnych czy tez kształcenia nauczycieli i badan oświatach Cele wzmacniają to, co wyraźne i demaskują to, co ukryte. Nadają też ludzki sens przekazywanej wiedzy i stają się motywacją do dalszych poszukiwań.
4. Cele mają charakter koordynujący. Są integrujące i mobilizujące. Umacniają i pobudzają entuzjazm, ale pod warunkiem, ze są celami autentycznymi.
5. Cele pełnią funkcje prospektywną, polegająca na ”twórczym przepowiadaniu”, przenoszeniu się w przyszłość, aby tworzyć ją taką, jakiej pragniemy. Cele przenoszą w dzień jutrzejszy, inspirują dzień dzisiejszy, pobudzają tych, którzy budują.
6. Cele zapewniają trwanie wartości. Należą do przeszłości, dnia dzisiejszego i przyszłości. Wzmacniając poczucie bezpieczeństwa, stanowią odpowiedź na niepokoje ludzi.

Wnioskiem dla nauczycieli i uczniów jest wymóg, aby nigdy nie podejmowali się niczego, czego znaczenia, sensu i celu nie znają.

paaatkak

Posts : 3
Reputation : 0
Join date : 13/05/2015

Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach