Pedagogika 2014-2017
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

26.03 wyklas

Go down

26.03 wyklas Empty 26.03 wyklas

Pisanie by kropka926 Pon Cze 01, 2015 4:23 pm

Cechy wychowania:
Dotychczasowe próby definiowania pojęcia „wychowanie” z pewnością nie wyczerpują wszystkich istotnych jego aspektów. Można natomiast mówić o niektórych cechach, jakie przysługują procesowi wychowania. Na ogół wymienia się takie właściwości jak: złożoność, intencjonalność, interakcyjność, relatywność i długotrwałość.
Złożoność:  
procesu wychowania wynika choćby ze złożoności niektóryvh teorii psychol.  Tłumaczących mechanizm regulacji zachowań ludzkich. Współcześnie większość z nich łączy przekonanie, iż zachowanie człowieka zależy zarówno od uwarunkowań zewnętrznych (w tym także oddziaływań wychowawczych), jak i uwarunkowań wewnętrznych, czyli osobistych przeżyć i doświadczeń człowieka, a więc jego potrzeb, aspiracji, motywów, dążeń oraz od funkcjonowania jego organizmu łącznie z centralnym systemem nerwowym. W wychowaniu chodzi nie tylko o zapamiętanie i zrozumienia pożądanych wychowawczo norm postepowania, lecz także o pełną ich akceptację i uwewnętrznienie, a więc uczynienie z nich przewodniej idei w codziennym postępowaniu jednostki. W ten sposób nabywane przez wychowanka normy sa przetwarzane w zasady własnego postępowania.
Intencjonalność:
Wychowania oznacza, iż wychowawca jest świadomy celów, jakie pragnie realizować w wyniku planowo organizowanej działalności wychowawczej. Chodzi tu o działalność zawodowych wychowawców, specjalnie przygotowanych do pełnienia swej funkcji i należycie znających cele, które warto realizować w procesie wychowania. Wychowanie obejmuje wyłącznie wpływy intencjonalne, czyli świadomie ukierunkowane, których celem jest oddziaływanie na rozwój zwłaszcza społeczny i moralny wychowanków lub wspomaganie ich w tym rozwoju.
Interakcyjność wychowania oznacza, iż proces wychowawczy zwykle ma miejsce w sytuacji interakcji, tj. współdziałania ze sobą wychowawcy i wychowanka. Współdziałanie to odbywa się na zasadzie wzajemności. Każdy z partnerów jest więc zarówno podmiotem, jak i przedmiotem oddziaływań, także wychowawca podlega wpływom, ze strony wychowanka. Interakcyjność wychowania wiąże się też z umożliwianiem wychowankowi nawiązywania kontaktów z innymi ludźmim, zwłaszcza rówieśnikami.
Relatywność:
Wychowania wiąże się z trudnościami, jakich nastręcza przewidywanie skutków oddziaływań wychowawczych.  Na ogół przewidywanie takie ma charakter stwierdzeń hipotetycznych, co wynika za złożoności procesu wychowania, jak też ze złożonej dynamiki osobowości ludzkiej. Dla rozwoju dzieci i młodzieży nie zawsze najistotniejsze jest to, co stanowi bezpośredni wynik wychowania jako oddziaływania zamierzonego. Niekiedy większy wpływ wywiera to co się dzieje wokół owego procesu, w tym zwłaszcza całokształt wpływów socjalizacyjno-inkulturacyjnych.
Długotrwałość:
Wychowania wynika z przekonania, iż każdy człowiek podlega przemianom własnej osobowości, niemal przez całe życie. W procesie wychowawczym dokonują się więc zmiany nie tylko w osobowości wychowanków lecz także u samych wychowawców. W tym znaczeniu długotrwałość wychowania jest wyzwaniem dla wychowawcy i zobowiązaniem do ustawicznego doskonalenia własnej osobowości, długotrwałość wychowania łączy się także z systematycznością. Dłuższe przerwy w procesie wychowawczym niosą z sobą ryzyko nie tylko zaprzepaszczenia tego co już się udało osiągnąć, lecz nierzadko mogą grozić także niebezpieczeństwem wyraźnego cofania się w rozwoju społeczno-moralnym wychowanków.


CELE WYCHOWANIA:
-  wdg M. Łobockiego cele lub zadania wychowawcze to normy postulujące określone stany rzeczy, czyli tzw. Standardy wychowawcze, wskazujące na pożądane cechy osobowości i zachowania. Określają one zwykle pewne ogólne zmiany czy przeobrażenia w tym zakresie.
- Z.Zaborowski definiuje natomiast cel jako postulowany projekt osobowości, adresowany do konkretnej osoby, zawierający podstawowe rysy jej indywidualnego oblicza i zapewniający możliwość dalszego samorozwoju.
- W.Okoń definiuje cel wychowania jako –pożądane i oczekiwane zmiany, jakie pod wpływem respektowania odpowiednich metod, środków i warunków kształtują się w osobowości wychowanka w postaci poglądów, postaw, nawyków oraz innych cech osobowości,
- cele wychowania wdg. K.sośnickiego oznaczają dokonywanie zamierzonych modyfikacji w osobowości jednostek-rozwijanie pewnych cech, korygowanie innych, tłumienie (lub zapobieganie pojawianiu się) cech niepożądanych.
-termin cel zatem służy określeniu jaki ma być wychowanek, to znaczy jakim pragniemy go uczynić oraz jakimi jego właściwościami będziemy się kierowali przy wywieraniu wpływu lub analizowaniu kierunku tego wpływu.
- cele wychowania charakteryzują się dynamiką dzięki czemu pobudzają oraz ukierunkowują rozwój osobowości i w konsekwencji prowadzą jednostkę do samowychowania (k. Sośnicki),

Czym są i jakie znaczenie mają cele wychowania w działalności wychowawczej? Co dzięki nim osiągamy?
-TELEOLOGIA WYCHOWANIA-określa zasady stanowienia ideałów i celów wychowania, bada ich współzależności i warunki wcielania w praktykę,
-AKSJOLOGIA- nauka o wartościach, zajmująca się badaniami natury wartości, podstawami i kryteriami wartościowania,
-AKSJOLOGIA WYCHOWANIA-dział filozofii ukierunkowany na wartości, ale także zajmujący się analizą źródeł wartości w wychowaniu, ustaleniem ich hierarchii, analizą treściową oraz zasadnianiem.

Koncepcje aksjologiczne wpływają na refleksję o celach edukacyjnych, bowiem:
-aksjologia daje ogólny pogląd na rozmaite widzenie wartości zawiera duży ładunek ludzkiego doświadczenia, przedstawia typowe oferty światów wartości, pomaga dostrzec zmienność i stabilność systemów wartości czy poszczególnych wartości,
-wyznacznikiem celów edukacji jest swoista aksjologia społeczna, kształtująca się kształtowana w dużych i małych grupach, w rozmaitych społecznościach,
-edukacja coraz więcej uwagi zwraca na indywidualne systemy i hierarchie wartości,
Nadrzędną wartością w ujęciu współczesnej aksjologii jest człowiek, jego życie, rozwój, samorealizacja, wolność, tożsamość, podmiotowość (t.lewowicki)
Ideał wychowania:
-/pełen zestaw harmonijnie zintegrowanych ze sobą celów wychowania, dający w sunie opis dojrzałej osobowości człowieka określa się jako ideał wychowani/,
-ideał ujęty jako zbiór celów stanowi źródło dla wprowadzenia celów wychowania,
Źródła stanowienia celów wychowania:
-istotnym źródłem celów wych. Są koncepcje człowieka,
-cele wych., zależą też od ideologii społeczeństwa, bowiem wychowanie nie jest procesem autonomicznym: wyrasta ono z życia społecznego oraz służy jego rozwojowi. Osoby biorące udział w wych. Żyja i podlegają społeczeństwu (r. miller)
Wartości a wychowanie:
-każdy człowiek posiada system i hierarchię wartości, hierarchia wznawanych wartości satnowi 1 z podstawowych uwarunkowań wpływających na ludzkie zachowania, wartości sa czynnikiem ukierunkowującym postawy, motywy postępowania i zachowania.
-każdą kulturę także cechuje wytworzony w niej system i hierarchia wartości. Istnieją również wartości trwałe, ogólnoludzkie, akceptowane przez przedstawicieli różnych grup społecznych (z.skórny)
-najczęściej wymienianymi wartościami podstawowymi są prawda, dobro i piękno. Do uniwersalnych, ogólnoludzkich wartości zalicza się min. Sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój. podmiotem tych wartości jest człowiek,
-obecność wartości w treściach jest ich koniecznym składnikiem. Poprzez właściwie dobrane treści ukazuje się różne wartości i ich właściwe rozumienie, w treściach wychowania wartości ukazują się więc widocznie i bezpośrednio.
-w celach wychowania wartości mogą przejawiać się pośrednio i bezpośrednio. Bezpośrednio dokonuje się to wówczas, gdy celem wychowawczym jest urzeczywisnienie pewnych wartości, pośrednio zaś wtedy gdy w celu wychowania jedne wartości współwystępują w powiązaniu z innymi lub wzajemnie się uzupełniają.
-prowadząc świadomą i celową działalność wychowawcza, zależy zatroszczyć się o dobór odpowiednich wartości, które jako wychowawcy i pedagodzy chcemy przekazać w treściach nauczania, w stawianych celach i ideałach. Należy zdać sobie sprawę że oddziaływanie w tym zakresie wymaga odpowiednich kwalifikacji zawodowych i osobistych,
-niezwykle ważny jest właściwy i uzasadniony dobór treści wartości, które chcemy nkształtować u wychowanka.
-jeśli wychowawcom i rodzicom zabraknie zainteresowania wartościami w procesie wychowania, to faktycznie zabraknie wychowania.
Możliwości wychowania człowieka ku wartościom?
- proces nabywania i zdobywania warości jest nieodłącznie związany z procesem zaspokojenia podstawowych potrzeb jednostki, czującej się podmiotem swoich działań.
-w miarę rozwoju człowieka rozumienie wartości, do których dąży, staje się nasycone treścią przez relację wychowawczą. Wychowanek przyjmuje pewne wartości z zewnątrz. Sa one podawane przez rodziców, instytucje wychowawcze i środowisko.
kropka926
kropka926
Moderator

Posts : 11
Reputation : 1
Join date : 10/01/2015

Powrót do góry Go down

Powrót do góry


 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach