S t r o n a T e o r i a i p r a k t y k a w y c h o w a n i a w p e r s p e k t y w i e h i s t o r y c z n e j – k o l o k w i u m
Strona 1 z 1
S t r o n a T e o r i a i p r a k t y k a w y c h o w a n i a w p e r s p e k t y w i e h i s t o r y c z n e j – k o l o k w i u m
1 | S t r o n a T e o r i a i p r a k t y k a w y c h o w a n i a w p e r s p e k t y w i e
h i s t o r y c z n e j – k o l o k w i u m
h i s t o r y c z n e j – k o l o k w i u m
Przedstawiciele greckiej myśli pedagogicznej.
Platon
Dzieła: „Prawa”; „Dialogi”, „Biesiada”, „Obrona Sokratesa”, „Państwo”
Twórca Akademii – szkoły filozoficznej (387r. pne. do 529r.) (wspólnota badaczy, bractwo religijne). W jej programie znalazły się między innymi: filozofia, matematyka, polityka, etyka, metafizyka, przyrodoznastwo.
Twórca państwa idealnego (teoria zawarta w „Państwie”:
zakłada istnienie społeczeństwa stabilnego, silnego i trwałego (spełnione warunki: brak konfliktów, ścisłe określenie roli każdego obywatela, harmonia wewnętrzna jednostek)
członków państwa dzieli pod względem rodzaju duszy i wyznacza im określone zadania i prawa społeczne,
instytucje państwowe zajmują się wychowaniem dzieci wolnych obywateli – zrywa więzi dziecka z rodziną,
poruszył zagadnienie higieny, pielęgnacji i odżywiania kobiety ciężarnej,
szczególnie dużo uwagi poświęcił wychowaniu przedszkolnemu (3-6): dobór piastunek, wychowanie oparte na zabawie, wdrażanie do czekających dzieci przyszłych zadań, nauka obowiązujących zasad i reguł, kształtowanie charakterów, przyuczanie do karności
Cel państwa – zasada dobra i sprawiedliwości. Przejmuje całkowitą opiekę nad dziećmi (dzieci są własnością państwa). Utrzymuje szkoły i nauczycieli. Czuwa nad przestrzeganiem norm i zwyczajów (zakaz posiadania własności prywatnej i rodziny przez dwie najwyższe warstwy.
PLATON:
1) Poglądy pedagogiczne:
o cel wychowania: król przywódca, który będzie posiadał wiedzę opartą na rozumie w celu osiągnięcia prawdy
o pojęcie prawdy: idea dobra i sprawiedliwości zdobyta dzięki poznaniu rozumowemu
o pajdeja: prawdziwa kultura, zaszczepiona dziecku poprzez wychowanie w zbiorowości
o zasady wychowania: określa państwo, czuwa nad wykonaniem rząd
o brak uwzględnienia jakichkolwiek indywidualnych potrzeb
2) Państwo utopijne:
o pomysł: Sparta (wychowanie państwowe i muzyczne), Ateny (harmonijny rozwój fizyczny i psychiczny, program kształcenia umysłu)
o trzy stany: RZĄDCY (brak rodziny i własności prywatnej, 30 lat nauki + 15 lat praktyki), STRAŻNICY (obrona państwa, troska o niepodległość), ŻYWICIELE (zapewnienie dóbr materialnych)
3) Dobór małżeństw: wymagany jest odpowiedni wiek:
o kobiety 20-40
o mężczyźni 30-50
4) Dostęp do kształcenia: dwie najwyższe warstwy, chłopcy i dziewczęta
5) Selekcja narodzin: dzieci chore, ułomne są uśmiercane, podobnie dzieci rodziców, którzy nie dostosowali się do wymagań wiekowych.
6) Dusza:
o rozumna (głowa)
o zmysłowa (powyżej przepony)
o pożądliwa (brzuch)
7) Teoria zapamiętywania: anamneza (uczenie polega na przypominaniu sobie pojęć, zjawisk)
Etapy kształcenia:
o NARODZINY:
własność państwa
wychowanie w domu dziecka
matka przychodziła tylko na karmienie (za każdym razem inne dziecko, aby się nie przywiązywać)
opieka nianiek
o Od 3 do 6 roku życia:
chłopcy i dziewczęta razem
stosowne gry i zabawy na świeżym powietrzu
kształcenie i odkrywanie charakteru dziecka,
gimnastyka (rozwijanie poczucia siły, smiałości, energii)
taniec deklamacje, śpiewy
nauka dyscypliny, zasad moralnych
muzyka (prosta, rytmiczna)
nacisk na: odpowiednie żywienie, higienę
o Od 7 do 10 roku życia:
początek nauki szkolnej
I trzy lata: czytanie, pisania, rachunki
II trzy lata: wykształcenie literackie i muzyczne, matematyka, cenzura treści.
o 18-20 rok życia:
Chłopcy: Efebia
brak nauki umysłowej
tylko wychowanie fizyczne
brak tolerancji dla wrażliwości
selekcja: bardzo zdolni uczniowie:1. Studia matematyki (10 lat) 2.Nauka filozofii (5 lat) 15 lat życia praktycznego ; 50 lat => sprawy państwowe
Arystoteles:
dzieła: „Polityka”, „Etyka nikomachejska”, „Metafizyka”
twórca liceum – szkoły filozoficznej – 355 r. pne, szkoły perypatetyckiej,
Poglądy pedagogiczne:
jego zdaniem każdy człowiek posiada trzy rodzaje duszy, którym przyporządkowywał trzy rodzaje wychowania: roślinna – fizyczne, zmysłowa – moralne, rozumna – intelektualne,
obalał tezę Platona o istnieniu dwóch światów
wysuwał hasła związane z eugeniką – dobór pary małżeńskiej, fizycznej i moralnej kondycji małżonków,
w jego teorii rodzice powinni brać aktywny udział w wychowaniu dziecka do 7 roku życia, po tym okresie opiekę i nadzór nad wychowaniem roztaczało państwo
w wychowaniu fizycznym przywiązywał wagę do odpowiedniego odżywiania, ruchu i hartowania ciała, był zdania, że ma to wpływ na kształcenie rozumu
w wychowaniu moralnym stawiał nacisk na wyrobienie charakteru (trzy czynniki mające na to wpływ – natura, przyzwyczajenia, rozum), kształcenie popędów w określonym kierunku,
w wychowaniu intelektualnym podejmował zagadnienie procesu uczenia: postrzeganie, zapamiętywanie, uogólnianie
zalecał nauczanie dziecka dopiero od 7 roku życia
program nauczania wzbogacał w rysunki , praktyczne dla późniejszej oceny sztuki i cenne ze względu na wyostrzenie oka
ARYSTOTELES:
1) Kształcenie: publiczne, państwowe, przymusowe
2) Selekcja narodzin: zwolennik aborcji.
3) Dobór małżeństw: odpowiedni wiek
kobiety 18-50
mężczyźni 37-50
4) Poglądy pedagogiczne:
utrzymywanie szkół i nauczycieli
kontrola treści nauczania
cel wychowania: wolni Grecy, filar imperium Aleksandra Wielkiego
5) Dusza: trzy rodzaje
roślinna (wychowanie fizyczne)
zwierzęca (wychowanie moralne)
myśląca (wychowanie intelektualne)
6) Teoria zapamiętywania:
1. postrzeganie przez zmysły
2. zapamiętywanie doznanych wrażeń
3. uogólnianie i przyswajanie treści
7) Dostęp do kształcenia: każdy wolny obywatel, przeciwnik kształcenia kobiet
Etapy wychowania:
0-7 roku życia: wychowanie w domu rodzinnym, nacisk na wychowanie fizyczne i moralne (odpowiednie odżywianie, hartowanie ciała, zabawy, wpajanie zasad dobrego postępowania – rozwijanie popędów, zapoznawanie z wierszykami, bajkami, słuchanie muzyki, ćwiczenia gimnastyczne); w 5 roku życia, przysłuchiwanie się nauce starszego rodzeństwa
7-14 – kształcenie elementarne, muzyczne, nauka rysunku
14-21 nacisk na ćwiczenia gimnastyczne
po ukończeniu 21 roku życia – nauka matematyki, astronomii, literatury, poezji, retoryki, etyki, polityki
Przedstawiciele rzymskiej myśli pedagogicznej
Marek Fabiusz Kwintylian
sławny nauczyciel wymowy w Rzymie, mówca sądowy
autor dzieła „Kształcenie mówcy”
mówca wg niego to człowiek:
moralnie dobry
posiadający zdolności oratorskie i nieskazitelny charakter
doskonały obywatel i patriota
wszechstronnie wykształcony, erudyta
zasługujący na miano mędrca, filozofa
Postulaty pedagogiczne:
zakładał wyższość edukacji szkolnej nad domową,
zalecał dobór osób uczestniczących w wychowaniu dziecka – np. niańki, pedagoga,
pisał o świadomości pedagogicznej rodziców
szczególną uwagę poświecił wykształceniu, doświadczeniu i kwalifikacjom nauczyciela, który miał być jak ojciec dla uczniów
jego zdaniem bardziej stymulowała rozwój dziecka pochwała, negował kary fizyczne
nauka miała sprawiać dziecku radość i satysfakcję, istotne była atmosfera i warunki, w jakich się uczyło i przyswajało materiał
Postulaty dydaktyczne:
zalecał, aby w pierwszych latach życia dziecka nauka była w formie zabawy,
dostrzegał problem dojrzałości szkolnej
podkreślał zdolności indywidualne uczniów i ich rozwój
pisał o higienie i właściwej organizacji pracy, konieczne były przerwy w nauce
doceniał zbawienne oddziaływanie pomocy dydaktycznych – tabliczki z rylcem do nauki pisania
poruszył zagadnienie systematycznej nauki i wytężonej pracy
aby przeciwdziałać znużeniu ucznia i ciągle pobudzać jego ciekawość radził różnorodność i przeplatanie treści
postulował kształcenie pamięci, poruszył problem koncentracji uwagi
dostosowywał metody nauczania do wieku i możliwości dziecka
MAREK FABIUSZ KWINTYLIAN:
1) „O wychowaniu mówcy”
wskazówki wychowawcze, dydaktyczne i programowe
cel: wykształcenie mówcy – mędrca, filozofa
pierwsza teoria wychowania i kształcenia zawodowego
tylko bogatsza młodzież, poziom średni i wyższy
uogólnienie dotychczasowej wiedzy o wychowaniu
2) Cechy mówcy:
najwyższe zalety moralne, wszechstronna wiedza
znawca dorobku kulturalnego ludzkości, doświadczony działacz polityczny
umiejętność czynnego występowania w życiu publicznym
3) Zalecenia:
odpowiednie dobieranie nianiek i pedagogów
troskliwa opieka jak najwcześniej
wykluczenie przymusu
nauka jak najbardziej zbliżona do zabawy
nauka liter równocześnie z nauką pisania liter
odpowiedni dobór treści
4) Zwolennik kształcenia publicznego:
przebywanie w grupie
lepsi nauczyciele
dostęp do kształcenia
ilość nauczycieli
przeciwnik kar cielesnych
wychowanie mos majorum
5) Szkoła domowa (elementarna)
6) Szkoła średnia (gramatyczna):
gdy dziecko opanuje czytanie i pisanie
kolejno gramatyka grecka i łacińska
fundament, brama do nauki retoryki
dwie części: (nauka ścisłej gramatyki) (lektura i interpretacja dzieł poetyckich)
7) Szkoła retoryczna (wyższa):
ok 13-14 roku życia
specjalistyczna, odpowiedni dobór retora
Program: 1. Ćwiczenia w pisaniu i ustnym przygotowywaniu przemówień 2. Studiowanie autorów – prozaików, krytyczna interpretacja ich tekstów 3. Nauczanie reguł o przepisów retorycznych
Przedstawiciele renesansowej myśli pedagogicznej.
Erazm z Rotterdamu
Autor dzieł: „Pochwała głupoty”; „Podręcznik żołnierza Chrystusowego”; „O wczesnym rozpoczynaniu kształcenia chłopców”, „Rozmowy potoczne”,
zagorzały orędownik pokoju
był zwolennikiem liberalizmu w wychowaniu
twórca etyki religijnej, :kodeksu obyczajowego, zawierającego podstawowe zasady zachowania
poglądy pedagogiczne:
postulował odnowę życia, zerwanie z przeżytkami i dziedzictwem średniowiecznym, wyzwolenie od scholastyki, doceniał człowieczeństwo (dlatego zalecał szacunek dla każdej ludzkiej istoty)
zwolennik demokratyzacji oświaty, pragnął umożliwić każdemu dziecku zdobycie wykształcenia
szczególnie często nawiązywał do poglądów Arystotelesa, podobnie jak ten filozof twierdził, że wychowanie zależne jest od trzech czynników: natury, ćwiczeń, praktyki
postulował, aby dbać o kondycję fizyczną i psychiczną dziecka jeszcze przed jego narodzinami – higiena, odżywianie i właściwy tryb życia rodziców (ich edukacja)
wielokrotnie opowiadał się za edukacją domową, indywidualną, pod okiem starannie wykształconego anuczyciela
wierzył w dobroczynne działanie wychowania: wychowując młodzież – wychowujemy przyszłe społeczeństwo,
szczególną uwagę przywiązywał do wychowania małych dzieci, podkreślał jego łagodny i swobodny charakter, podkreślał wpływ na dorosłe życie, „człowiek nie rodzi się człowiekiem, lecz dopiero się nim staje”
jego zdaniem edukacja powinna być atrakcyjna dla uczniów i sprawiać im radość
głęboko wierzył w niezawodność edukacji
zalecał wychowanie kobiet, podkreślał przygotowanie ich do czekających ich zadań (żona, matka), proponował szeroki program, studia klasyczne oraz naukę zawodu
ERAZM Z ROTTERDAMU:
najlepszy wiek na rozpoczęcie nauki (jak najwcześniej), indywidualne tempo każdego dziecka, bez ponaglania, stopniowy proces
wyższość człowieka nad zwierzęciem
wychowanie domowe
należy być miłym i serdecznym dla dziecka
metoda nauczania: metoda poglądowości (nauka przez ogląd, zawsze można pokazać, jeśli nie na żywo to np. na rycinie; najlepiej jednak na żywo)
nauczyciel: cierpliwy, wyrozumiały, ma umilać naukę, wykształcony, wysokie kwalifikacje, moralny, nie stosujący kar cielesnych, potrafiący nawiązać kontakt z rodzicami, elastyczny, uczeń traktowany podmiotowo
tylko mężczyźni, niezbyt młody i niezbyt stary, nie szczędzić pieniędzy na edukację
hospitacje (kontrola nauczyciela, aby nie popadł w rutynę)
talent pedagogiczny (musi umieć uczyć)
Jan Ludwik Vives
autor dzieł: „O podawaniu umiejętności”, „O wychowaniu niewiasty chrześcijanki”, „O naukach”
humanista-filozof
zwolennik pokoju na świecie
wiele wzorów czerpał od twórców starożytnych: Arystoteles, Kwintylian
Podejmował problem świadomości pedagogicznej rodziców oraz podkreślał ich aktywny udział w wychowaniu dziecka, potępiał zmuszanie dziecka do nauki,
jaki jeden z pierwszych myślicieli zauważył znaczenie dobrej lokalizacji szkoły
postulował współdziałanie rodziny i szkoły, szczególnie ważne w pierwszych latach nauki
stworzył obszerną charakterystykę nauczyciela, którego praca nie miała ograniczać się jedynie do nauczania, ale również do kierowania uczniem, pomocy mu w podejmowaniu trudnych decyzji, doradztwa w sprawach nauki, zawodu i życia, nauczyciel miał być przewodnikiem ucznia, wnikliwym obserwatorem, uważnym słuchaczem i niewątpliwie doskonale przygotowanym pedagogiem, stawiającym na pierwszym miejscu rozwój ucznia, podjął zagadnienie konferencji i rad szkolnych dla nauczycieli,
podkreślał znajomość psychologii przez nauczycieli: potrzebna w kształceniu pamięci, rozpoznawaniu i rozwijaniu uzdolnień, dokonywaniu oceny jego osiągnięć
jego zdaniem dzieci powinny być objęte obowiązkiem szkolnym od 7 do 15 roku życia
proponował edukacje ustawiczną, zgodną z hasłami humanizmu, nawiązującą do poszukiwania wiedzy,
był zwolennikiem metod praktycznych w nauczaniu, opartych na obserwacji, doświadczeniu, eksperymentach, zerwał z poglądem, że przedmiot nauczania determinuje metodę nauczania, negował bierność w nauczaniu,
w edukacji szkolnej podkreślał związek z życiem, otoczeniem pozaszkolnym
podejmował problem kształcenia kobiet, w ich programie zalecał skupienie się na dziedzinie etyki, moralności i religii, postulował naukę szycia, gotowania, zasad savoir vivru, w wychowaniu radził zachowanie skromności w jedzeniu, piciu, ubiorze, zachowaniu, zalecał życie cnotliwe
omówił zagadnienie pracy uczonych (Zwierciadło prawego uczonego), podkreślał znaczenie właściwej organizacji pracy
najpierw nauki formalne (gramatyka, retoryka, logika) później nauki rzeczowe (polityka, matematyka, w miarę możliwości nauki rolnicze, architektura, żeglarstwo, bez astrologii – zbiór zabobonów)
Szymon Marycjusz
autor dzieła: „O szkołach czyli akademiach, ksiąg dwoje”
doskonały profesor akademicki
rzecznik reform akademickich
Poglądy pedagogiczne:
krytykował organizację, program oraz metody nauczania i kadrę pedagogiczną Uniwersytetu Krakowskiego
zalecał odnowę szkoły
jego zdaniem odpowiednio zorganizowane wychowanie jest fundamentem państwa
swoją teorię wychowania wzorował na Arystotelesie
radził, aby zapewnić równy dostęp do szkół dla wszystkich niezależnie od pochodzenia społecznego, nie poruszał kształcenia kobiet
program nauczania opierał na cyklu siedmiu sztuk wyzwolonych, a w szczególności na trivium
podkreślał różnice w indywidualnych uzdolnieniach młodzieży
wymagał od nauczyciela doskonałego przygotowania, znajomości metodyki nauczania oraz wielu zalet moralnych i intelektualnych,
Akademia – studia na niej miały kształcić w wybranej dziecinie wiedzy:
zalecał selekcję do zawodu nauczyciela
postulował, aby profesor posiadał odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie oraz doskonałą wiedzę, nie tylko w wybranej dziecinie, aby opierał pracę na własnych badaniach, wymagał aby jego najważniejszą cechą były zdolności pedagogiczne, szczególnie cenił jego kwalifikacje moralne, poszanowanie godności swego zawodu, odpowiedzialność w pełnieniu obowiązków, w zamian za te zalety proponował aby osoby z tej grupy zawodowej były właściwie nagradzane
podkreślał ścisły związek studentów i profesorów, twierdził, że studenci powinni rozsądnie wybierać kierunek własnych studiów, odpowiedzialnie przygotowywać się na wykłady i ćwiczenia, być systematyczni w nauce, a przede wszystkim okazywać zapał w zdobywaniu wiedzy
Andrzej Frycz Modrzewski
autor dzieł: „O poprawie Rzeczypospolitej”, „Mowy o karze za mężobójstwo”,
reformator kościoła, był za unarodowieniem – wprowadzeniem języka polskiego, demokratycznymi wyborami dostojników duchownych, wprowadzeniem komunii, zniesieniem celibatu, demokratyczne wybory papieża,
reformator prawa: był za ustanowieniem Sądy Najwyższego, sprawiedliwymi prawami, obowiązującymi wszystkie stany, zniesienie przywileju krakowskiego, wybór sędziów, o odpowiednich kwalifikacjach
zwolennik pokoju: zalecał, aby dołożyć starań o utrzymanie pokoju, występował przeciwko wojnie, zalecał taktykę obronną i wojenną,
Poglądy pedagogiczne:
wychodził z postulatem, że zdaniem państwa było zapewnienie opieki i szczęśliwego życia wszystkim obywatelom
zalecał wybór króla drogą elekcji, miał być reprezentantem wszystkich stanów, król miał wprowadzić równość między poddanymi
twierdził, że powinien otoczyć szczególną opieką ludzi potrzebujących, ustanawiając urząd dozorców,
postulował właściwą organizację szkoły
szczególną role w wychowaniu wyznaczał rodzicom, przewodnikom w tym procesie, obserwatorom, ale także cenzorom
przestrzegał przed zaniedbywaniem rozwoju dziecka w pierwszych latach życia, uświadamiał w tym celu rodziców
w wychowaniu fizycznym radził umiarkowanie jedzenie, picie, znoszenie niewygód, ćwiczenia oraz dbałość o podnoszenie sprawności fizycznej
w wychowaniu moralnym podkreślał religię, naukę katechizmu i wpajanie miłości do Boga, zalecał naukę właściwej postawy moralno-etycznej, szacunku do starszych, obowiązku pracy
podobnie jak twórcy starożytni doceniał zdolności dziecka, ale uświadamiał, że bez wysiłku i zaangażowania ucznia, nie uczynią do doskonałym
w wychowaniu intelektualnym zwracał uwagę na świadomość pedagogiczną rodziców, ich aktywny udział w wychowaniu, od rodziców wymagał diagnozy o zdolnościach dziecka
kościół miał wspomagać finansowo szkoły
szkoła oparta na programie trivium, programie klasycznym opartym na języka, pięknej wymowie
wewnętrzne życie szkoły oparte na idei samorządności
ANDRZEJ FRYCZ MODRZEWSKI :
„O poprawie rzeczypospolitej” : I wydanie (niepełne, brak O szkole i O kościele): 1551 rok, II wydanie pełne 1554 Bazylea, Księgi: O obyczajach, O prawach, O wojnie, O kościele, O szkole.
REFORMA OBYCZAJÓW:
przeciwnik przepychu
nadzór nad dworami
wychowanie moralne i religijne
REFORMA PRAWA:
ustanowienie sądu najwyższego, skład: reprezentanci wszystkich stanów, utrzymywani z podatków, wybór sędziów o odpowiednich kwalifikacjach
sprawiedliwe prawa dla wszystkich stanów
zniesienie przywileju krakowskiego
opieka społeczna dla starszych
podatek zależny od dochodów
REFORMA WOJENNA:
zwolennik pokoju
wprowadzenie wojen: sprawiedliwych (obrona państwa), niesprawiedliwych (dla zysku)
armia utrzymywana ze skarbu państwa, a ten z podatków
właściwa organizacja armii
przyjazne stosunki z sąsiadami, współpraca, dyplomacja,
zwolennik awansu społecznego
REFORMA KOŚCIOŁA:
zniesienie celibatu
demokratyczne wybory dostojników duchownych
wprowadzenie komunii
demokratyczne wybory papieża
unarodowienie, wprowadzenie języka polskiego
REFORMA SZKOŁY:
powrót do dawnych dobrych obyczajów
odnowa wizerunku szkoły
nauczyciel: zwolniony z podatków i służby wojskowej, wysokie wynagrodzenie (aby nie pobierać od uczniów), kryterium: zdolności
właściwa organizacja szkoły
wspomagana finansowo przez kościół
program oparty na trivium
Przedstawiciel oświeceniowej myśli pedagogicznej
Jan Jakub Rousseau
autor dzieł: „Emil, czyli o wychowaniu”, „Uwagi i rządzie polskim”, „Umowa społeczna”, „Nowa Heloiza”
przedstawiciel naturalizmu
filozofia:
zakładał umowę społeczną, dzięki której doszło do powstawnia państwa,
dzięki umowie człowiek staje się obywatelem
zwolennik suwerennych rządów
człowiek jest z natury dobry
kultura i cywilizacja nie wiodą do postępu, ale hamują naturalny rozwój człowieka
propaguje stworzenie takiej cywilizacji, która będzie zgodna z naturalnym
Poglądy pedagogiczne:
dostęp do kształcenia mają jedynie warstwy bogate
zwolennik kształcenia kobiet i mężczyzn, zgodnie z predyspozycjami płci,
nie poruszył zagadnienia kształcenia warstw niższych
podzielił wychowanie dziecka na 4 okresy: niemowlęctwo – kształcenie fizyczne – do mówienia (2 rok życia), dzieciństwo – kształcenie zmysłów – do 12 roku życia, chłopięctwo – kształcenie ducha – do 15 roku życia, młodzieńczość – kształcenie serca i rozumu – do 20 roku życia.
zalecał dziecka karmienie piersią, swobodę ruchów, zdrowy tryb życia, hartowanie ciała, naturalne zabawki i pomoce dydaktyczne,
negował podręczniki szkolne, dozwalał na lekturę Robinsona Crusoe
postulował metody badawcze w edukacji oparte na obserwacji, uczeń sam mógł wykonać pomoce jak mapy, przyrządy do nauki fizyki
wprowadził pojęcia: kara naturalna, wychowanie negatywne, wychowanie pozytywne,
pragnął, aby uczeń sam dochodził do wiedzy, nauczyciel miał pobudzać ciekawość ucznia
nauczyciel – wychowawca: jest stałym towarzyszem Emila, świadkiem jego samowychowania, początkowo biernym, nie udziela nakazów i zakazów, o niczym nie informuje, gdy nie jest pytany, a sam pyta w miarę konieczności, czuwa nad wolnością dziecka, nigdy go nie ogranicza, pomiędzy 16 a 20 rokiem życia staje się bardziej aktywniejszy, daje więcej rad i pouczeń, wprowadza ucznia w świat, staje się doradcą, powiernikiem tajemnic
w wychowaniu kobiety – postulował kształcenie zgodne z jej przyszłymi zadaniami, powinna być dobrą żoną i matką, zalecał więc aby przyswoiła religię, etykę (ma być uległa mężowi), radził również aby kształciła się w muzyce, miała wpojony smak estetyczny, doskonale orientowała się w zasadach savoir vivru, ale też umiała gotować, szyć oraz zajmować się domem.
Strona 1 z 1
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach
|
|