Pedagogika 2014-2017
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Wykład 24.04 przyroda

Go down

 Wykład 24.04 przyroda Empty Wykład 24.04 przyroda

Pisanie by Admin Sro Maj 06, 2015 2:30 pm


ROŚLINNOŚĆ PORTUGALII

Portugalia – państwo europejskie, położone w zachodniej części Europy Południowej, na południowym zachodzie Półwyspu Iberyjskiego. Jest najdalej wyduniętym na zachód pństwem Europy, od północy i wschodu graniczy z Hiszpanią, a od zachodu i południa Portugalię oblewają wody Oceanu Atlantyckiego. Dodatkowo w skład Portugalii wchodzi szereg wysp położonych na Oceanie Atlantyckim, w tym Archipelag Azorski i Madera. Jest członiek UE i NATO.


Klimat Portugalii:
• Cała Portugalia leży w strefie klimatu podzwrotnikowego
• Połnocna część kraju chechuje się wilgotnym, oceanicznym klimatem, gdzie występują duże opady, niewielkie dobowe wahania temperatur i brak ekstremów termicznych
• Południowa część kraju będąca pod wpływem suchego i zimnego Prądu Kanaryjskiego cechuje się klimatem śródziemnomorskim
• Zimną na północy kraju jest chłodno, ale ujemne temperatury nie występują. Średnie wartośći wynoszą 8-10 st C. Lata nie są zbyt ciepłe, a ich przebieg zwłaszcza nad samym oceanem można porównać do naszego klimatu w Polsce. Średnia temeratura wynosi 22 st. C. Dni upalne prawie nie występują
• Na południu, średnie wartości zimną wynoszą 11 – 12 st. C, zaś latem średnio od 24 do 27 st. C. Występują dni z upałami , kiedy nad południową Portugalię docierają cuche i gorące masy powietrza znad zachodniej Afryki.

Przylądek Cabo da Roca:
• Położony na Półwyspie Iberyjskim na terenie Portugalii, w obrębie Parku Narodowego Sinatra – Cascais, na zachód od Lisbony i stanowi najdalej na zachów wysunięty punkt lądu stałego Europy. Brzeg na przylądku jest skalisty i wznosi się na 144m ponad poziom Oceanu Atlantyckiego. Na przylądku znajduje się latarnia morska z XIX w.
• Na obelisku stojącym na szczycie urwiska umieszczonajest tablica zawierająca aluzyjny cytat z 3 pieśni eposu Os Lasidas portugalskiefo poety Luisa de Camoes: „Gdzie ląd się kończy, a morze zaczyna”.
• Cabo da Roca dzielą od znajdującego się po drugiej stronie Atlantyku przylądka Henlopen w amerykańskim sranie Delaware 5593 kilometry

Skaliste zbocza przlądka porośnięte są przez inwazyjny gatunek sukulenta – z rodziny pryszczyrnicowatych. Poza tym rosną tu: zawciąg szerokolistny, goździk iberyjski, czystek i kolcolist.

Flora:
• Naturalne zbiorowiska roślinne tworzą lasy, które zajmują 41% powierzchni kraju
• Lasu najlepiej są zachowane w górach na półnoscy kraju. Przeważa tam roślinność typu atlantyckiego z dużym udziałem ladów dębowych, poza dębami rosną buki i sosny
• W niższych partiach gór rosną także gaje oliwne
• Na południu kraju roślinność jest typowa dla obszarów klimatu śródziemnomorskiego. Z formacji leśnych przeważają dęby, gdzie rośnie odporny na suszę dąb korkowy.
• Ponadto występują duże plantacje eukaliptusa. Region Algarve słynie z gajów chleba świętojańskiego, drzew migdałowych i figowych
• Na południu kraju duży udział ma roślinność twardolistna – makia, zajmująca miejsce wyciętych lasów. Na wybrzeżu rosną sosny nadmorskie.

Eukaliptus:
• To wiecznie zielone drzewo liściaste rosnące w klimacie tropikalnym i umiarkowanym. Zadrzewienia eukaliptusa osuszają glebę i uzdrawiają malaryczne tereny. Bardzo wyraźny jest dla przemysłu farmaceutycznego i drzewnego.
• Sadzi się go w parkach na południu Europy, ze względu na to, że wydzielany olejek eterycnzy oczyszcza powietrze, oraz odstrasza komary i inne insekty
• Kora i liście eukaliptusa zawierają ponad 40% związków garbnikowych. Liście drzewa eukaliptusowego są zbierane i suszone, potem destylowane w celu uzyskania olejku eukaliptusowego
• Dawnie używano napar z liści eukaliptusa do dezynfekcji otwartch ran
• Eukaliptus jest jednym z najszybciej rosnących drzew. Jest również jednym z największych drzew na świecie. Eukaliptus gałkowy potrafi osiągnąć ponad 80 metrów

Fauna:
• Portugalia należy do regionu śródniemnomorskiego
• Świat kręgowców zdominowany przez ptactwo. Oprócz dużej ilości gatunków lęgowych spotyka się wiele gatunków przelatujących z północy na okres zimowy. Dużą część ptaków stanowią gatunki wypoczywające podczas migracji, jako że Portugalia jest krajem leżącym na trasie przelotów
• Duże ssaki najbardziej rozpowszechnione są w centrum i na południu kraju. Występują stada jeleni, saren i dzików. W górzystych rejonach w północno – wschodniej części kraju żyje nieliczna populacja wilków. Do drapieżników należą spokrewniony z rysiem pardel i afrykańska żaneta Często spotykane są w południowej części Potugalii gady, szczególnie jaszczórki i kameleony


Oceanarium w Lizbonie:
• Wystawa zwierząt morskich podzielona jest na cztery mniejsze akwaria, w których znajduje się fauna i flora Oceanu Atlantyckiego, Spokojnego, Indyjskiego oraz Antarktydy
• W głównym największym zbiorniku znajdują się różne garunki zwierząt żyjących w oceanach, są to m.in. rekiny, tuńczyki oraz wargaczwate. Jest to zbiornik z różnorodnymi zwierzętami żyjącymi w wodach całego świata. Można tu także z bliska przyjrzeć się jak wygląda życie na rafie koralowej
• W Oceanarium w Lizbonie żyją nie tylko ryby i rekiny, ale także pingwiny, olbżymie żłówie, wydry i ptaki żyjące na wybrzeżach morskich














TENDENCJE W PROPEDEUTYCZNYM NAUCZANIU TREŚCI PRZYRODNICZYCH Grzegorz Piramowicz
⋄ „Powinności nauczyciela” (1787) Zachęcano nauczycieli do opanowywania metodycznych umiejętności i poglądowego nauczania elementów wiedzy przyrodniczej.
⋄ „Elementarz dla szkół parafialnych narodowych” (1785) - Nauka ogrodnicza i rolnicza, wiadomości dotyczące zachowania zdrowia, leczenia bydląt i inne praktyczne w gospodarstwie wiejskim informacje;
- Nauczyciel miał odpowiadać na pytania uczniów rzeczowo „nie dawać odpowiedzi bałamutnych”; - Powinien „prowadzić dzieci na role, łąki, ogrody, do gumien, obór, stajen”.

Początkowa nazwa – „nauka o rzeczach”, która miała obejmować 8 zbiorów przyrodzonych: pokój, dom, ogród, wieś, miasto, wodę, rzekę, staw, pole, las.

(Jan Władysław Dawid, 1892, „Nauka o rzeczach”) Jan Władysław Dawid (ur. 26.06.1859 w Lublinie, zm. 09.02.1914 w Warszawie)
⋄ Pionier psychologii wychowawczej i pedagogiki eksperymentalnej w Polsce;
⋄ Prowadził badania eksperymentalne nad dziećmi, nad ich światem wyobrażeń i pojęć, myśleniem i inteligencją, postulował ideę rozwijania umysłu dziecka, jego woli i umiejętności działania.
⋄ Idee te upowszechniał zarówno przez:
- prowadzenie systematycznych badań i włączanie do nich licznego grona osób współpracujących;
- pisanie książek na temat prowadzonych badań, - opracowywanie własnych narzędzi badawczych, - tłumaczenie licznych książek z języków obcych.

Struktura lekcji wg J. W. Dawida: Oparta na pięciu stopniach formalnych:
⋄ przygotowanie apercepcji
⋄ przedstawienie materiału konkretnego
⋄ porównywanie i wielokrotne kojarzenie
⋄ uogólnienie (pojęcia, definicja, prawa, reguły)
⋄ zastosowanie Połączona z takimi elementami procesu psychicznego jak:
⋄ przyjęcie podniet zewnętrznych
⋄ przeróbka wewnętrzna podniet
⋄ ruchowa reakcja

Maksymilian Heilpern (ur. 08.01.1856 w Warszawie, zm. 15.11.1924) Polski przyrodnik, nauczyciel, zesłaniec syberyjski, działacz na rzecz asymilacji Żydów i socjalista żydowskiego pochodzenia.
⋄ Wygłaszał liczne odczyty z dziedziny nauk przyrodniczych, m.in. w Stowarzyszeniu Nauczycielstwa Polskiego, Polskim Towarzystwie Krajoznawczym (którego był współzałożycielem), Towarzystwie Ogrodniczym czy Towarzystwie Miłośników Przyrody.
⋄ Wybrane publikacje: - „Pogadanki o tajemnicach przyrody”, Warszawa 1906.
- „Co to są nauki przyrodnicze?”, Warszawa 1907. - „Jakim sposobem poznajemy otaczający nas świat”, Petersburg 1908. - „Początki nauki o przyrodzie: (podręcznik dla szkół elementarnych)”, Warszawa 1917.

Bohdan Dyakowski (ur. 22.12.1864 w Kotiużyńcach, gubernia kijowska, zm. 09.12.1940 w Krakowie)
⋄ Polski biolog i popularyzator wiedzy przyrodniczej.
⋄ Był przez pewien czas nauczycielem biologii i fizyki. Propagował ideę ochrony przyrody w Polsce. Jeden z założycieli Ligi Ochrony Przyrody. Napisał szereg podręczników i książek popularnych z dziedziny przyrody: - „Atlas państwa zwierzęcego” (1903-1926) - „Nasz las i jego mieszkańcy” (1898) - „O dawnych łowach i dawnej zwierzynie” (1925) - „Tatry” (1923) - „Z naszej przyrody” (1903) - „Z puszczy Białowieskiej” (1908)
Z historii edukacji przyrodniczej:
⋄ Bezpośrednio pod odzyskaniu niepodległości Polski (1918) zagadnienia przyrodnicze włączone zostały w klasach I-II szkoły powszechnej do nauki języka polskiego.
⋄ Obejmowały głównie obserwacje i opisy elementów przyrody nieożywionej oraz roślin i zwierząt, z uwzględnieniem pór roku.
⋄ Jako odrębny przedmiot przyroda występowała od klasy III.
⋄ Po reformie szkolnej (1932) usytuowanie elementarnych przyrodniczych treści nie uległo zmianie.
⋄ W klasach III i IV przeznaczono na nauczenie przyrody z geografią dosyć dużo godzin: w klasie III – 3h tygodniowo, w klasie IV – 5h tygodniowo.
⋄ Zagadnienia biologiczne dotyczyły roślin, zwierząt i człowieka.
⋄ Program zwracał uwagę na praktyczne zapoznawanie uczniów z życiem i budową roślin, zwierząt, z ich znaczeniem w przyrodzie i gospodarce człowieka, poprzez organizowanie obserwacji terenowych, hodowli i zajęć w ogrodzie szkolnym.
⋄ Charakterystyczne było rozróżnianie materiału nauczania dla szkół miejskich i wiejskich (cel – silniejsze powiązanie uczniów ze środowiskiem ich życia).
⋄ Program także uwzględniał zagadnienia geograficzne takie jak: widnokrąg, krajobraz, wody bieżące i stojące, rzeźba terenu, życie i praca ludzi, stanowiska Słońca w różnych porach roku,, pogoda, klimat, plan, mapa.
⋄ Uczniowie mieli nabywać umiejętności rysowania planów, odczytywania map.
Admin
Admin
Admin

Posts : 42
Reputation : 0
Join date : 10/01/2015

https://pedagogika.forumpolish.com

Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach