Wyklad 2-27.03.2015
Strona 1 z 1
Wyklad 2-27.03.2015
Wyklad 27.03.15
Przedszkole stanowi najlepszy teren uspołecznienia – pełni ważną rolę w kształtowaniu:
• samodzielności
• zaufania do własnych sił
• umiejętności przystosowania do środowiska i rozwoju zainteresowań intelektualnych
Znaczenie wspomagania dla rozwoju osobowości dziecka:
• osiągnięcie poczucia tożsamości,
• wzbogacanie obrazu samego siebie,
• formowanie się sieci wartości,
• możliwość kontrolowania swego zachowania
Znaczenie wspomagania dla rozwoju procesów motywacyjnych:
• wykształcenie mechanizmów hamowania niepożądanych reakcji
• właściwie modulowanie natężenia motywacji
• kontrolowanie uczuć i zachowań
Znaczenie wspomagania rozwoju ruchowego dziecka:
• korzystny wpływ na właściwości fizjologiczne, odpornościowe, a także przebieg procesów metabolicznych ustroju,
• w sferze psychicznej pomaga uzyskać szereg cech niezbędnych w życiu dorosłego człowieka:
- odporność na stres
- umiejętność psychicznej adaptacji do zmieniających się warunków
- poczucie odpowiedzialności
- zdyscyplinowanie
Efektem wspomagania rozwoju dziecka ma być osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Dla przyszłej edukacji dziecka ważne są:
• pamięć
• uwaga
• mowa i jej rozumienie
• budowanie kontaktów społecznych
• sprawność motoryczna i manualna
• sprawność spostrzegania wzrokowego
• sprawność spostrzegania słuchowego
• zabawa
• formowanie do dominacji stronnej
• umiejętności czytania, procesy myślenia
Specyfika wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym:
• polisensoryczne poznawanie świata
• uczenie się niezamierzone
• uczenie się zamierzone
Podsumowanie – efekty wspomagania
• rozwijanie cech podstawowych – poczucia własnej wartości (wiary w siebie, świadomosći siebie), ciekawości oraz niezależnosći emocjonalnej
• stymulowanie szeroko pojętego rozwoju w obszarach takich jak komunikowanie się, wyobraźnię i kreatywność, zdolność rozumowania, rozwiązywanie problemów, samodzielność, umiejętność zabawy i pracy, umiejętność poszukiwania
• przyswajanie konkretnej wiedzy i umiejętności, które służą szeroko pojętemu rozwojowi i budowaniu świadomości siebie.
Współpraca nauczyciela z domem rodzinnym dziecka:
Zakres tej współpracy obejmuje:
• starania i zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju dziecka
• inicjowanie poczynań pedagogicznych rodziców,
• oddziaływanie a podstawy rodzicielskie
• poszerzanie wiedzy rodziców o rozwoju i sposobach stymulacji.
By Katarzyna Polak
Przedszkole stanowi najlepszy teren uspołecznienia – pełni ważną rolę w kształtowaniu:
• samodzielności
• zaufania do własnych sił
• umiejętności przystosowania do środowiska i rozwoju zainteresowań intelektualnych
Znaczenie wspomagania dla rozwoju osobowości dziecka:
• osiągnięcie poczucia tożsamości,
• wzbogacanie obrazu samego siebie,
• formowanie się sieci wartości,
• możliwość kontrolowania swego zachowania
Znaczenie wspomagania dla rozwoju procesów motywacyjnych:
• wykształcenie mechanizmów hamowania niepożądanych reakcji
• właściwie modulowanie natężenia motywacji
• kontrolowanie uczuć i zachowań
Znaczenie wspomagania rozwoju ruchowego dziecka:
• korzystny wpływ na właściwości fizjologiczne, odpornościowe, a także przebieg procesów metabolicznych ustroju,
• w sferze psychicznej pomaga uzyskać szereg cech niezbędnych w życiu dorosłego człowieka:
- odporność na stres
- umiejętność psychicznej adaptacji do zmieniających się warunków
- poczucie odpowiedzialności
- zdyscyplinowanie
Efektem wspomagania rozwoju dziecka ma być osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Dla przyszłej edukacji dziecka ważne są:
• pamięć
• uwaga
• mowa i jej rozumienie
• budowanie kontaktów społecznych
• sprawność motoryczna i manualna
• sprawność spostrzegania wzrokowego
• sprawność spostrzegania słuchowego
• zabawa
• formowanie do dominacji stronnej
• umiejętności czytania, procesy myślenia
Specyfika wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym:
• polisensoryczne poznawanie świata
• uczenie się niezamierzone
• uczenie się zamierzone
Podsumowanie – efekty wspomagania
• rozwijanie cech podstawowych – poczucia własnej wartości (wiary w siebie, świadomosći siebie), ciekawości oraz niezależnosći emocjonalnej
• stymulowanie szeroko pojętego rozwoju w obszarach takich jak komunikowanie się, wyobraźnię i kreatywność, zdolność rozumowania, rozwiązywanie problemów, samodzielność, umiejętność zabawy i pracy, umiejętność poszukiwania
• przyswajanie konkretnej wiedzy i umiejętności, które służą szeroko pojętemu rozwojowi i budowaniu świadomości siebie.
Współpraca nauczyciela z domem rodzinnym dziecka:
Zakres tej współpracy obejmuje:
• starania i zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju dziecka
• inicjowanie poczynań pedagogicznych rodziców,
• oddziaływanie a podstawy rodzicielskie
• poszerzanie wiedzy rodziców o rozwoju i sposobach stymulacji.
By Katarzyna Polak
Strona 1 z 1
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach