Wykład 1 - 11.03.2015
Strona 1 z 1
Wykład 1 - 11.03.2015
Pedagogika specjalna jest dyscypliną zajmującą się osobami obarczonymi niepełnosprawnością i ich rehabilitacją oraz osobami niedostosowanymi społecznie i ich resocjalizacją. Jest to nauka o nauczaniu i wychowaniu jednostek odbiegających od normy psychofizycznej.
Odchylenia od normy mogą mieć charakter odchyleń powyżej lub poniżej normy. Oznacza to, że właściwości człowieka określane jako ponad przeciętne i wybitnie zdolne również wchodzą w zakres zainteresować pedagogiki specjalnej. Np. osoby inteligentne, geniusze – powyżej normy.
Niepełnosprawność oznacza wszelkie ograniczenia lub brak możliwości wykonywania czynności sensorycznych, motorycznych, intelektualnych i psychicznych na poziomie uznawanym za normalny dla człowieka.
Niepełnosprawną jest osoba, której stan fizyczny lub psychiczny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia wypełniania ról społecznych i zadań życiowych zgodnie z normami prawnymi i społecznymi.
Rehabilitacja oznacza przywrócenie społeczeństwu za pomocą specjalnych zabiegów i ćwiczeń ludzi niepełnosprawnych jako jednostek wartościowych i użytecznych pomimo istniejącego w dalszym ciągu odchylenia od normy.
Rewalidacja – przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności, jest to inaczej likwidacja istniejącej niepełnosprawności. Termin ten może być stosowany wobec osób o niezadowalającym stanie zdrowia i osób przewlekle chorych.
Podmiotem badań i zainteresowań pedagogiki specjalnej są dzieci, młodzież, osoby dorosłe i starsze wymagające specjalnych oddziaływań.
Maria Grzegorzewska podzieliła wychowanków, którymi zajmuje się pedagogika specjalna na następujące grupy:
1. niewidomi i niedowidzący (słabowidzący):
⋄ niewidomi od urodzenia lub przed 5 rokiem życia
⋄ ociemniali (po 5 roku życia)
⋄ niewidomi i ociemniali z dodatkowym kalectwem
⋄ niewidomi i ociemniali z upośledzeniem umysłowym
⋄ słabowidzący
2. głusi i niedosłyszący (niesłyszący i słabosłyszący):
⋄ głusi od urodzenia
⋄ ogłuchli mówiący
⋄ głusi z dodatkowym kalectwem
⋄ głusi z upośledzeniem umysłowym
⋄ głusi z resztkami słuchu
⋄ niedosłyszący
3. głucho-niewidomi;
4. upośledzeni umysłowo:
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu znacznym
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu głębokim
5. przewlekle chorzy:
⋄ przewlekle chorzy ze względu na rodzaj schorzenia
⋄ przewlekle chorzy ze względu na formę leczenia (czy wymaga hospitalizacji czy leczenia ambulatoryjnego)
6. osoby z trudnościami w uczeniu się;
7. społecznie niedostosowani:
⋄ społecznie niedostosowani w skutek zaniedbań i błędów wychowawczych oraz konfliktów z normami społeczno-moralnymi (socjopaci)
⋄ społecznie niedostosowani w skutek zaburzeń wyższych czynności nerwowych (psychopaci i charakteropaci)
+8. pedagogika specjalna zajmuje się także osobami autystycznymi i wybitnie zdolnymi.
Jan Pańczyk wśród aktualnie funkcjonujących subdyscyplin pedagogiki specjalnej wyróżnia następujące:
a) tyflopedagogika – zajmuje się teoretycznymi i metodycznymi problemami kształcenia osób niewidomych i słabowidzących.
b) surdopedagogika – zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi edukacji i rehabilitacji osób niesłyszących i słabosłyszących.
c) oligofrenopedagogika – dotyczy kształcenia i wychowania osób z upośledzeniem umysłowym.
d) pedagogika terapeutyczna – odnosi się do nauczania i wychowania osób przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową.
e) pedagogika resocjalizacyjna – dotyczy problemów związanych z przywracaniem społeczeństwu osób niedostosowanych społecznie.
f) pedagogika korekcyjna – zajmuje się badaniami i terapią osób z zaburzeniami rozwojowymi.
Pedagogika specjalna w aspekcie historycznym
Praktyka z zakresu pedagogiki specjalnej pojawiła się znaczenie wcześniej niż teoria. Potrzebę tworzenia domów poprawy dla chłopców ujawniających niewłaściwe zachowania ujawniał już Platon. Natomiast wobec osób upośledzonych fizycznie obowiązywało prawo naturalnej selekcji.
W pierwszych wiekach naszej ery nastąpiły pewne zmiany w stosunku do osób niepełnosprawnych, zwłaszcza wybitnie zdolnych. Można z całą pewnością powiedzieć, że tendencje zmieniające postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnością związane są z chrześcijaństwem i ideą humanitaryzmu.
Duże zasługi dla rozwoju pedagogiki specjalnej miał Jan Amos Komeński, który głosił idee powszechnego nauczania także jednostek mniej zdolnych.
Intensywny rozwój pedagogiki specjalnej nastąpił w okresie międzywojennym. Wówczas zaczęto tworzyć przy różnych uniwersytetach Katedry i Instytucje Pedagogiki Specjalnej. Np. w Polsce w 1922r. został założony Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej (Warszawa). Była to pierwsza tego typu uczelnia na świecie. Instytut funkcjonuje do dnia dzisiejszego pod nazwą Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Związek pedagogiki specjalnej z innymi naukami:
Pedagogika specjalna nie jest autonomiczna w stosunku do pedagogiki ogólnej, ale stanowi jeden z jej działów. Cele, zasady i metody wypracowane przez pedagogikę ogólną są respektowane w pedagogice specjalnej, ale zwraca się uwagę na specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnością i stosowanych metod.
⋄ Psychologia – dostarcza podstaw do terapii zaburzeń. Pomaga badać i określać możliwości rozwojowe jednostki oraz tworzyć formy organizacyjne szkolnictwa.
⋄ Medycyna – dostarcza podstaw do naukowego uzasadniania klasyfikacji różnych zaburzeń, współdziała przy ustalaniu diagnozy, określa metodykę postępowania i współdziała w doborze odpowiedniego oprzyrządowania.
⋄ Socjologia – umożliwia dążenie do przełamywania barier społecznych jakie zostały stworzone przez negatywne postawy osób pełnosprawnych wobec osób niepełnosprawnych. Postawy te w dużym zakresie wpływają na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością.
⋄ Prawo – zapewnia osobom z niepełnosprawnością warunki opiekuńcze, a także przysługujące im możliwości szkolenia, zatrudnienia i świadczeń rentowych.
⋄ Technika – dzięki niej możliwe jest rozpoznawanie różnych niepełnosprawności, leczenie chorób, stosowanie różnych metod usprawniania oraz urządzeń wspomagających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością.
⋄ Bioarchitektura – zajmuje się kształtowaniem przestrzeni z punktu widzenia możliwości komunikacyjnych i integracyjnych osób z niepełnosprawnością.
⋄ Etyka – osoba pracująca z niepełnosprawnymi musi mieć określoną postawę moralną i przeświadczenie o konieczności przywracania osobom niepełnosprawnym poczucia normalności.
⋄ Ekonomia polityczna – zwraca się tutaj uwagę na kształcenie osób niepełnosprawnych, które mogą być wartościowymi pracownikami na dostępnych im polach.
Odchylenia od normy mogą mieć charakter odchyleń powyżej lub poniżej normy. Oznacza to, że właściwości człowieka określane jako ponad przeciętne i wybitnie zdolne również wchodzą w zakres zainteresować pedagogiki specjalnej. Np. osoby inteligentne, geniusze – powyżej normy.
Niepełnosprawność oznacza wszelkie ograniczenia lub brak możliwości wykonywania czynności sensorycznych, motorycznych, intelektualnych i psychicznych na poziomie uznawanym za normalny dla człowieka.
Niepełnosprawną jest osoba, której stan fizyczny lub psychiczny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia wypełniania ról społecznych i zadań życiowych zgodnie z normami prawnymi i społecznymi.
Rehabilitacja oznacza przywrócenie społeczeństwu za pomocą specjalnych zabiegów i ćwiczeń ludzi niepełnosprawnych jako jednostek wartościowych i użytecznych pomimo istniejącego w dalszym ciągu odchylenia od normy.
Rewalidacja – przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności, jest to inaczej likwidacja istniejącej niepełnosprawności. Termin ten może być stosowany wobec osób o niezadowalającym stanie zdrowia i osób przewlekle chorych.
Podmiotem badań i zainteresowań pedagogiki specjalnej są dzieci, młodzież, osoby dorosłe i starsze wymagające specjalnych oddziaływań.
Maria Grzegorzewska podzieliła wychowanków, którymi zajmuje się pedagogika specjalna na następujące grupy:
1. niewidomi i niedowidzący (słabowidzący):
⋄ niewidomi od urodzenia lub przed 5 rokiem życia
⋄ ociemniali (po 5 roku życia)
⋄ niewidomi i ociemniali z dodatkowym kalectwem
⋄ niewidomi i ociemniali z upośledzeniem umysłowym
⋄ słabowidzący
2. głusi i niedosłyszący (niesłyszący i słabosłyszący):
⋄ głusi od urodzenia
⋄ ogłuchli mówiący
⋄ głusi z dodatkowym kalectwem
⋄ głusi z upośledzeniem umysłowym
⋄ głusi z resztkami słuchu
⋄ niedosłyszący
3. głucho-niewidomi;
4. upośledzeni umysłowo:
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu znacznym
⋄ upośledzeni umysłowo w stopniu głębokim
5. przewlekle chorzy:
⋄ przewlekle chorzy ze względu na rodzaj schorzenia
⋄ przewlekle chorzy ze względu na formę leczenia (czy wymaga hospitalizacji czy leczenia ambulatoryjnego)
6. osoby z trudnościami w uczeniu się;
7. społecznie niedostosowani:
⋄ społecznie niedostosowani w skutek zaniedbań i błędów wychowawczych oraz konfliktów z normami społeczno-moralnymi (socjopaci)
⋄ społecznie niedostosowani w skutek zaburzeń wyższych czynności nerwowych (psychopaci i charakteropaci)
+8. pedagogika specjalna zajmuje się także osobami autystycznymi i wybitnie zdolnymi.
Jan Pańczyk wśród aktualnie funkcjonujących subdyscyplin pedagogiki specjalnej wyróżnia następujące:
a) tyflopedagogika – zajmuje się teoretycznymi i metodycznymi problemami kształcenia osób niewidomych i słabowidzących.
b) surdopedagogika – zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi edukacji i rehabilitacji osób niesłyszących i słabosłyszących.
c) oligofrenopedagogika – dotyczy kształcenia i wychowania osób z upośledzeniem umysłowym.
d) pedagogika terapeutyczna – odnosi się do nauczania i wychowania osób przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową.
e) pedagogika resocjalizacyjna – dotyczy problemów związanych z przywracaniem społeczeństwu osób niedostosowanych społecznie.
f) pedagogika korekcyjna – zajmuje się badaniami i terapią osób z zaburzeniami rozwojowymi.
Pedagogika specjalna w aspekcie historycznym
Praktyka z zakresu pedagogiki specjalnej pojawiła się znaczenie wcześniej niż teoria. Potrzebę tworzenia domów poprawy dla chłopców ujawniających niewłaściwe zachowania ujawniał już Platon. Natomiast wobec osób upośledzonych fizycznie obowiązywało prawo naturalnej selekcji.
W pierwszych wiekach naszej ery nastąpiły pewne zmiany w stosunku do osób niepełnosprawnych, zwłaszcza wybitnie zdolnych. Można z całą pewnością powiedzieć, że tendencje zmieniające postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnością związane są z chrześcijaństwem i ideą humanitaryzmu.
Duże zasługi dla rozwoju pedagogiki specjalnej miał Jan Amos Komeński, który głosił idee powszechnego nauczania także jednostek mniej zdolnych.
Intensywny rozwój pedagogiki specjalnej nastąpił w okresie międzywojennym. Wówczas zaczęto tworzyć przy różnych uniwersytetach Katedry i Instytucje Pedagogiki Specjalnej. Np. w Polsce w 1922r. został założony Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej (Warszawa). Była to pierwsza tego typu uczelnia na świecie. Instytut funkcjonuje do dnia dzisiejszego pod nazwą Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Związek pedagogiki specjalnej z innymi naukami:
Pedagogika specjalna nie jest autonomiczna w stosunku do pedagogiki ogólnej, ale stanowi jeden z jej działów. Cele, zasady i metody wypracowane przez pedagogikę ogólną są respektowane w pedagogice specjalnej, ale zwraca się uwagę na specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnością i stosowanych metod.
⋄ Psychologia – dostarcza podstaw do terapii zaburzeń. Pomaga badać i określać możliwości rozwojowe jednostki oraz tworzyć formy organizacyjne szkolnictwa.
⋄ Medycyna – dostarcza podstaw do naukowego uzasadniania klasyfikacji różnych zaburzeń, współdziała przy ustalaniu diagnozy, określa metodykę postępowania i współdziała w doborze odpowiedniego oprzyrządowania.
⋄ Socjologia – umożliwia dążenie do przełamywania barier społecznych jakie zostały stworzone przez negatywne postawy osób pełnosprawnych wobec osób niepełnosprawnych. Postawy te w dużym zakresie wpływają na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością.
⋄ Prawo – zapewnia osobom z niepełnosprawnością warunki opiekuńcze, a także przysługujące im możliwości szkolenia, zatrudnienia i świadczeń rentowych.
⋄ Technika – dzięki niej możliwe jest rozpoznawanie różnych niepełnosprawności, leczenie chorób, stosowanie różnych metod usprawniania oraz urządzeń wspomagających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością.
⋄ Bioarchitektura – zajmuje się kształtowaniem przestrzeni z punktu widzenia możliwości komunikacyjnych i integracyjnych osób z niepełnosprawnością.
⋄ Etyka – osoba pracująca z niepełnosprawnymi musi mieć określoną postawę moralną i przeświadczenie o konieczności przywracania osobom niepełnosprawnym poczucia normalności.
⋄ Ekonomia polityczna – zwraca się tutaj uwagę na kształcenie osób niepełnosprawnych, które mogą być wartościowymi pracownikami na dostępnych im polach.
Olka- Student
- Posts : 23
Reputation : 1
Join date : 10/01/2015
Age : 31
Similar topics
» Wykład 1 - 27.02.2015
» Wykład 3 - 08.04.2015
» Wykład 1 - 26.02.2015
» Wykład 4 - 22.04.2015
» Wykład 2 - 25.03.2015
» Wykład 3 - 08.04.2015
» Wykład 1 - 26.02.2015
» Wykład 4 - 22.04.2015
» Wykład 2 - 25.03.2015
Strona 1 z 1
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach